هفت گوهر

مجموعه آثار محمد سلطانی رنانی

هفت گوهر

مجموعه آثار محمد سلطانی رنانی

در این وبلاگ مجموعه آثار چاپ شده، نوشته‌ها، تصاویر و فیلم‌های مرتبط با محمد سلطانی رنانی گردآوری می‌شود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

کتاب "فقه دادگر"

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۲ ق.ظ

کتاب "فقه دادگر بررسی ادله، مفاد، مصادیق و گستره  قاعده نفی ظلم

فقه دادگر

چکیده

آیات پرشمار، روایات متواتر، اجماع مذاهب اسلامى و دلیل قطعى عقلى بر این است که خداوند ستم نمى ‏کند؛ افعال، احکام، پاداش و کیفر الهى بر اساس عدل استوار است و هیچ ظلمى در آن‌ها یافت نمى ‏شود.

 متکلمان مسلمان در تفسیر و بیان عدل الهى دو راه متفاوت پیموده‏ اند: جبرگرایان بر آنند که هر کارى که خداوند انجام دهد، عدل است. و عقل توانایى درک صحیح مفاهیم اخلاقى را ندارد؛ بلکه حسن و قبح، و عدل و ظلم را شرع تعیین مى ‏کند.  عدلیه (معتزله و شیعه) بر آنند که درک عقل از حسن و قبح معتبر است و آنچه عقل قبیح ببیند، از خداوند منتفى و مسلوب است پس عدل الهى بدین معناست که آنچه عقل ظلم بشمارد، خداوند انجام نخواهد داد. این دو دیدگاه، آثار بسیار کلامى در پى دارد و البته در فقه نیز تأثیرگذار است. بر اساس مبانى عدلیه، هیچ‌گاه ظلم و حکم ظالمانه از خداوند صادر نمى ‏شود؛ پس "همه احکام و آراء فقهى بر پایه عدل بنا گذاشته شده و آنچه به ظلم بیانجامد، از شرع مقدس منتفى و مسلوب است". فقیهان شیعه در کتب فقه، قواعد فقهی و اصول فقه بدین قاعده فقهی تصریح کرده‌اند و آن را نتیجه جریان اصل عدل الهی در حوزه فقه دانسته‌اند. تصریح عالمان شیعه به جریان این قاعده و ذکر برخی از موارد تطبیق آن،  دستمایه خوبی برای طرح قاعده نفی ظلم و نگرشی عدلی به مسائل و احکام فقهی است.

  • محمد سلطانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی